Uutiset

6.6.2014

Indietuottajat vetoavat päättäjiin YouTube -kiistassa

Suomalaisen musiikkikulttuurin monimuotoisuudesta ja elinvoimaisuudesta huolestuneet riippumattomat musiikkituottajat vetoavat kulttuuriministeri Pia Viitaseen ja Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubbiin, jotta nämä omalta osaltaan vaikuttaisivat siihen, että Euroopan komission kilpailukomissaari selvittäisi sen, käyttääkö maailman suosituin musiikinkuuntelukanava YouTube väärin määräävää markkinaosuuttaan uhatessaan poistaa eurooppalaisten pientuottajien musiikin palvelustaan, mikäli tuottajat eivät suostu YouTuben sanelemiin huonoihin sopimuksiin.Suomalaiset indietuottajat liittyvät näin Euroopan laajuiseen taiteilijoiden ja pientuottajien rintamaan, joka pyytää kilpailuviranomaisia selvittämään YouTuben toimet. Suomalaisten riippumattomien musiikintuottajien edustaja IndieCo ry on eurooppalaisten itsenäisten musiikintuottajien IMPALA:n (Independent Music Companies Association) ja WIN:in (Worldwide Independent Network) jäsenenä aktiivisesti mukana tässä toiminnassa, jotta suomalainen musiikki olisi kattavasti ja monipuolisesti kuluttajien saatavilla laillisesti myös YouTubessa.Lisätietoja:

Sirkku Haikonen, IndieCo ry, tiedottaja
sirkku@stupido.fi
Puhelin: 040 7716518

IndieCo ry on suomalaisten riippumattomien musiikkituottajien yhdistys, joka pyrkii edistämään kotimaisen musiikkituotannon monipuolisuutta ja elinvoimaisuutta.

Kirjoitus aihepiiristä Markkina & Mainonnan blogissa tänään:
http://www.marmai.fi/blogit/vierasblogi/vahvemman+oikeus+verkossa/a2251964

Ja tässä linkki keskiviikon The Guardianiin:
http://www.theguardian.com/technology/2014/jun/04/youtube-independent-record-label-deals

Ohessa liitteenä englanninkielinen lehdistötiedote Euroopan laajuisesta kampanjasta ja alla sen lyhennetty käännös.

Taiteilijat liittyvät mukaan protesteihin YouTubea vastaan, kun erimielisyydet kasvavat.

Lontoo 4. kesäkuuta 2014

Käynnissä olevat erimielisyydet The Worldwide Independent Networkin (WIN), joka edustaa maailmanlaajuista riipumatonta musiikkiyhteisöä ja YouTuben välillä ovat edelleen kärjistyneet. Tämä Googlen omistama yhtiö on kieltäytynyt vetämästä pois uhkauksiaan levy-yhtiöille, jotka eivät ole olleet halukkaita allekirjoittamaan uusia musiikinstriimaussopimuksia, joita WIN on aiemmin luonnehtinut hyvin epäedullisiksi.

YouTube lähestyy edelleen yksittäisiä riippumattomia levy-yhtiöitä suoraan sopimusehdotuksella, jossa ei ole neuvotteluvaraa ja uhkauksella, että näiden sisältö poistetaan YouTubesta, jos he eivät allekirjoita sopimusta.

Taiteilijat ja eurooppalaisten itsenäisten musiikintuottajien yhdistys IMPALA ovat liittyneet yhteen WIN:in kanssa vaatimaan toimenpiteitä, jotka lopettavat YouTuben väärinkäyttämästä markkina-asemaansa riippumattomia levy-yhtiöitä ja artisteja kohtaan.

Riippumaton sektori ilmoitti lehdistötilaisuudessaan Lontoossa eilen, että se hakee virallisia lainsäädäntötoimia ja pyytää Euroopan komissiolta hätäapua.

Euroopan riippumattomien levy-yhtiöiden yhdistys IMPALA tulee kohdistamaan valituksensa Euroopan komissiolle. Päätös tehtiin viime viikonloppuna IMPALAn hallituksen kokouksessa Primavera-musiikkifestivaaleilla Barcelonassa.

Valitus tulee sisältämään vaatimuksen kiireellisestä väliintulosta, jotta YouTuben uhkaukset ja musiikin poistamiset saataisiin lopetettua. Välitön toiminta nähdään välttämättömäksi pelastustoimeksi hyväksikäyttävää käyttäytymistä vastaan ja edistämään reilua kilpailua ja digitaalisten musiikkimarkkinoiden monimuotoisuutta.

Helen Smith, IMPALAn hallituksen puheenjohtaja sanoi: “YouTube käyttäytyy kuin dinosaurus, yrittäen sensuroida sitä mistä ei itse pidä. Tämä on täysin ristiriitaista Euroopassa, missä Euroopan komissio on systemaattisesti vaatinut, että Euroopan kansalaisilla tulee olla mahdollisuus kulttuurilliseen monimuotoisuuteen ja valinnanvapauteen. Eurooppa on jo joutunut hyväksymään kovat linjanvedot Googlen kanssa koskien hakua ja yksityisyyttä. Pikainen väliintulo YouTuben kanssa täytyy olla seuraava askel.”

Muusikko Billy Bragg lisäsi: “YouTube ampuu itseään jalkaan yrityksillään pakottaa riippumattomat levy-yhtiöt allekirjoittamaan niin huonoin ehdoin. On vaara, että heidän striimauspalvelustaan tulee puuttumaan innovatiivisuus ja musiikillinen terävyys, jota riippumattomat artistit tuovat. Haluavatko musiikinystävät maksaa sellaisesta ala-arvoisesta tuotteesta? En usko!”

Artisteja edustavan Featured Artists Coalitionin hallituksen jäsen, Ed O’Brien Radiohead -yhtyeestä sanoi: “Riippumattomat artistit ja levy-yhtiöt edustavat tulevaisuuden musiikin terävintä kärkeä. Jos heidät rajataan näin ulos, niin ollaan vaarassa luoda internet, joka on vain supertähdille ja suurelle liiketoiminnalle. Ilman innovaatioita ja riskienottamista riippumattomalla sektorilla menetämme elintärkeän voiman, joka työntää meitä eteenpäin”.

Alison Wenman, WIN:in toimitusjohtaja ja AIM:in (Association of Independent Music, UK) hallituksen puheenjohtaja sanoi: “Me aloitamme Euroopassa prosessin IMPALAn kanssa YouTubea vastaan vetoamalla Euroopan komissiota tekemään nopean väliintulon asiassa. Tämä tulee olemaan ensimmäinen askel maailmanlaajuisessa kampanjassa. Meidän yhteistyöyhdistyksemme, jotka edustavat tuhansia riippumattomia yhtiöitä eri puolilla maailmaa ja kaikista luovinta osaa musiikkialalla, ottavat osaa toimiin YouTubea vastaan. Meidän täytyy siten tehdä kaikkemme suojellaksemme riippumatonta sektoria tämän hyvin voimakkaan yhtiön toimilta, jotka ovat epäoikeudenmukaisia sekä artisteja, että yhtiöitä kohtaan ja uhkaavat samaan aikaan estää heiltä pääsyn YouTubeen.”

Mark Chung, saksalaisen riippumattomia musiikkituottajia edustavan VUT:n (Verband Unabhängiger Musikunternehmen) hallituksen jäsen lisäsi: “Jos koskaan on ollut tarpeita lisätodisteille Googlen halusta käyttää hyväkseen markkinadominanssiaan, niin tämä kyseinen julkea toiminta on siitä alhainen esimerkki. Etenkin kun se tulee yhtiöltä, jonka lobbaajien ja PR-henkilöiden armeijat ja maksetut bloggaajat väsymättä ovat ilmaisseet intresseikseen ilmaisuvapauden ja sensuurinvastaisuuden. “

2.10.2012

Tulevaisuuden hyvitysmaksu – onko sitä ja jos niin missä muodossa? Nyt on aika ottaa kantaa!

Avasimme juuri uuden nettisivun ja facebook-sivun. Niillä keskustellaan siitä, millainen tulevaisuuden hyvitysmaksu voisi olla. Blogin kirjoittajina on tuttuja taiteilija-aktivisteja (Markus Nordenstreng, Harri Wessman) sekä tekijänoikeuden kriitikkoina profiloituneita vaikuttajia (Ville Oksanen).

Tule mukaan keskustelemaan – ja ellet muuta ehdi, käy ainakin näyttämässä facebook-sivullemme peukkua!

Kotisivun osoite on: http://www.tulevaisuudenhyvitysmaksu.net

Facebookissa sen osoite on: http://www.facebook.com/tulevaisuudenhyvitysmaksu

Hallitusohjelman mukaan hyvitysmaksua uudistetaan siten että se turvaa alamme taloudelliset toimintamahdollisuudet. Uudistus on viivästynyt, sillä yhteisesti hyväksyttyä mallia ei ole löytynyt. On siis auki, tuleeko isompi remontti vai miedompaa säätöä.

Jos haluat, että taiteilijat saisivat kohtuullisen korvauksen työnsä tulosten laillisesta kopioinnista, nyt on oikea aika vaikuttaa.

21.9.2012

IMPALA objects to EC approval of Universal/EMI merger

Brussels, 21st September 2012

European independent music companies express concern over the EC’s approval of the Universal/EMI merger, announced today.

The independents welcome the EC’s conclusion that Universal’s power is a problem across the whole market, both digital and physical, including access to media. The Commission’s insistence on tough remedies, despite strong positioning by Universal, is also applauded, as well as its clear rejection of arguments that piracy and larger online players are restraining forces.

The remedies package put in place, however, is not considered to be tough enough to curb Universal’s improved market position.

Independents across the world have objected to the merger since it was first announced. The EC concluded in June that it would be to the detriment of competitors, customers, innovation, consumer choice and ultimately, consumers and cultural diversity.

Helen Smith, Executive Chair, IMPALA commented: ”This decision has finally put a freeze on Universal’s ability to expand further and sets a benchmark for constraining abusive behaviour across the whole market. Following the approval of the Sony/EMI merger, however, this decision nonetheless reinforces what is already a powerful duopoly. Contrary to the basic principles of competition in cultural markets, artists and consumers will ultimately pay the price. We will consider our options with our lawyers as soon as the full decision is published. In the meantime, it is vital that the divestments process balances the market and maximise competitive forces to the duopoly.”

Martin Mills, Chairman of Beggars Group, added ”It’s good to see that the Commission has seen this deal as such a threat to the market that it has demanded and received truly swinging commitments on divestments. However, that should not conceal that fact that Universal’s arrogance has paid off for them, that they have destroyed a significant competitor, and that even with these divestments their ability to dominate and control the market has reached even more unacceptable levels. Anyone trying to start a new digital service will be realising that very soon, and we will continue to look to the regulators to monitor ongoing behaviour.”

18.9.2012

Independent music companies urge the EC to ”take a stance” and block the Universal/EMI merger
As the deadline approaches for the EC to rule on the proposed Universal/EMI merger, independent music companies across Europe today urged the Commission to block Universal’s endeavour to gain more power in the music market.

In a letter sent today to European Commissioners, IMPALA asked the EC to ”stay faithful to its Statement of Objections issued in June, which concluded that the merger was a real danger in nearly all member states”. IMPALA has raised its concerns with the European Commission and other regulators since the sale of EMI was announced last year, when IMPALA also called for a political debate on whether the music market should be allowed to become a ”two horse race”.

In today’s letter, IMPALA also underlined that allowing the biggest music company in the world to become even more powerful was inconsistent with the EC’s stated concerns about the digital market and how copyright is misused, as well as its ambitions for unlocking the potential of cultural and creative industries through their smaller actors.

Helen Smith, Executive Chair of IMPALA, concluded that ”blocking Universal’s attempt to increase its market power by buying one of its most thriving competitors is the logical outcome. It is difficult to see how remedies could be compatible with the EC’s Statement of Objections, which predicted that the merger would cause foreclosure of competitors’ access to media, as well as price increases and other problems. If Europe wants to promote competition and diversity, and ensure customers and consumers are protected from copyright abuse, now is the time to take a stance.”

14.11.2011

IMPALA statement on the sale of EMI Publishing to Sony

Following the announcement this weekend of the sale of EMI Publishing by CitiGroup to an investment group led by Sony, IMPALA confirmed today that it would oppose the sale, referring to its statements last week, 8th November and 11th November.

IMPALA points out that Brussels has already investigated concentration in the music publishing market, in the UniversalBMG case. This gave a very clear indication of what the maximum size of a major publishing interest should be. With EMI/Sony far exceeding this, IMPALA expects this merger to be rejected outright. IMPALA retains the view that even divestments will not convince the regulators.

Helen Smith, Executive Chair, IMPALA: “Brussels has already determined the maximum size of major music companies and it is difficult to see how arguments about the state of the market could impact that. The basic principles of competition in cultural markets do not tolerate making either Sony or Universal more powerful.”

11.11.2011

IMPALA expects sale of EMI to Universal to be blocked outright

Following the announcement by Vivendi of the purchase of EMI recording by Universal, IMPALA confirmed it would oppose the sale before the regulators and expects them to move quickly to block the deal.

IMPALA takes the view that even if Universal proposes to increase the €500m divestments it is prepared to make, the deal will not be accepted. It points out that the last time the European Commission looked at Universal, it ordered the company to sell off assets to cut it down to an acceptable size. Since that decision, Universal has grown, which makes it even less likely that the regulators would accept any new acquisitions. In addition, IMPALA has already asked the European Commission to investigate Universal’s tie-up with Live Nation.

Helen Smith, Executive Chair of IMPALA, commented: “Given that Brussels has taken a previous decision that Universal should not be any bigger, we would expect the sale to Universal to be blocked outright, even if it offers to increase the divestments it is prepared to make. The same would apply to Sony if it buys EMI publishing. IMPALA will be discussing this in detail at its next board meeting in ten days time.”

The reason the EC forced divestments in its UniversalBMG decision was because it found that Universal controlled so much music it was bound to abuse its position, even with larger players such as Apple. Due to the multiplier effect market power has on players who are already dominant, even a very small increase would severely harm competition. IMPALA takes the view that this means even significant divestments are not an option. The same applies to Sony if the rumours that Sony is going to buy EMI publishing are true.

Arguments about the current state of the music market are unlikely to convince regulators they should change approach, in the opinion of IMPALA, since the impact of Universal is one of the causes of market decline. In addition, both the European Commission and the European Parliament have recently called for competition rules to be adapted to the specificities of the cultural sector, where the vast majority of innovation comes from smaller actors. In music, over 80 percent of all new releases are produced by the independents, or SMEs as they are referred to by policymakers. IMPALA is concerned that more time will be lost when the sector should be working together on other issues. IMPALA expresses regret that EMI will continue to languish and urges the regulators to act quickly to reduce the impact on EMI’s artists.

4.10.2011

MUSIC FINLAND RY YHDISTÄÄ MUSEXIN JA FIMICIN

Musiikkialan järjestöt ovat päättäneet koota Music Export Finland Association ry:n (MUSEX) ja Suomalaisen musiikin tiedotuskeskus Fimic ry:n (Fimic) toiminnot yhden organisaation alle. Uuden yhdistyksen tarkoituksena on laaja-alaisesti ja tavoitteellisesti edistää suomalaisen musiikin tunnettuutta, suomalaisen elävän musiikin, suomalaisten tallenteiden ja nuottien saatavuutta ja käyttöä Suomessa ja ulkomailla sekä musiikkivientiä.

Music Finland ry:n perustamiskokous pidettiin tänään 4.10.2011. Musexin ja Fimicin toiminnot sulautetaan uuteen yhdistykseen vuoden 2012 kuluessa.

Musex on perustettu edistämään suomalaisen kevyen musiikin tunnettuutta ja käyttöä ulkomailla ja lisäämään alan vientituloja. Fimicin tehtävänä on edistää suomalaisen musiikin tunnettuutta ja saatavuutta sekä luoda edellytyksiä sen esittämiselle Suomessa ja ulkomailla.

Yhdistämisellä tehostetaan musiikkivientiä ja tiedotusta sekä alan edistämistoimintaa. Tavoitteena on myös asiakaspalvelun parantaminen, päällekkäisyyksien poistaminen sekä rahoituksen kehittäminen. Yhdistäminen vastaa myös työ- ja elinkeinoministeriön sekä opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitteeseen vähentää luovan alan vienti- ja kansainvälistymisorganisaatioiden määrää.

Music Finland ry:n perustivat Esittävien taiteilijoiden ja äänitteiden tuottajien tekijänoikeusjärjestö Gramex ry, Musiikkituottajat – IFPI Finland ry, Suomen Musiikkikustantajat ry, Suomen Muusikkojen Liitto ry, Suomen riippumattomien levy- ja tuotantoyhtiöiden Indieco ry, Säveltäjät ja Sanoittajat Elvis ry, Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry sekä Suomen Säveltäjät ry.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

nineteen − two =